מודל זה אינו עוסק בתהליך התקשורת.
הוא מתעניין בשאלת תוכנו של המסר ופענוחו.המודל מניח שמבנה המסר,תוכנו ופירושים השונים שניתן לייחס לו הם העיקריים המסבירים את טיבה של התקשורת האנושת ואת בעיותיה.
לדוגמא מודל פיסק:
המודל עוסק בתוכן המסר ופענוחו על ידי הנמען. הוא רואה בהקשר ובתרומתו והבנתו של הנמען.
כמרכיב החשוב לפענוח המסר וליצירת מסרים ומשמעויות. על פי תפיסה זו, המציאות אינה נקלטת על ידי הנמענים,
אלא נוצרות או מובנות בתודעתו/מוחו של כל אחד מהם (הנמענים) , לכן,נמענים שונים מגיבים בצורה שונה לאותו המסר,ונותנים לו,לעיתים,משמעות שונה.
כל נמען מפענח את המסר על סמך ההקשר,המטען התרבותי שלו,כמו גילו,מינו,השכלתו ועוד.
ביקורת על המודל-הביקורת הופנתה בעיקר למשקל שהגישה מעניקה לנמען,תוך התעלמות מאחריותו של המוען לטקסט.
מהמודל של פיסק אפשר להסיק שאי הבנה בין המוען לנמען, נובעת מפערים ומהבדלים תרבותיים וחברתיים הקיימים ביניהם.
לסיכום:
הוא מתעניין בשאלת תוכנו של המסר ופענוחו.המודל מניח שמבנה המסר,תוכנו ופירושים השונים שניתן לייחס לו הם העיקריים המסבירים את טיבה של התקשורת האנושת ואת בעיותיה.
לדוגמא מודל פיסק:
המודל עוסק בתוכן המסר ופענוחו על ידי הנמען. הוא רואה בהקשר ובתרומתו והבנתו של הנמען.
כמרכיב החשוב לפענוח המסר וליצירת מסרים ומשמעויות. על פי תפיסה זו, המציאות אינה נקלטת על ידי הנמענים,
אלא נוצרות או מובנות בתודעתו/מוחו של כל אחד מהם (הנמענים) , לכן,נמענים שונים מגיבים בצורה שונה לאותו המסר,ונותנים לו,לעיתים,משמעות שונה.
כל נמען מפענח את המסר על סמך ההקשר,המטען התרבותי שלו,כמו גילו,מינו,השכלתו ועוד.
ביקורת על המודל-הביקורת הופנתה בעיקר למשקל שהגישה מעניקה לנמען,תוך התעלמות מאחריותו של המוען לטקסט.
מהמודל של פיסק אפשר להסיק שאי הבנה בין המוען לנמען, נובעת מפערים ומהבדלים תרבותיים וחברתיים הקיימים ביניהם.
לסיכום:
המודל עוסק במסר עצמו, בתוכן. פיסק: יצירה וחליפין של משמעויות, חקר התקשורת הוא חקר טקסט ותרבות, דגש על חופש הפרשנות של הנמען למסר. החשיפה למסר אינה מבטיחה פענוח אחיד, הפרשנות סובייקטיבית בהתאם למטען התרבותי, לזמן, למקום, לערכים, לרקע, לנסיבות, לגיל, למין שייך לאסכולת ההשפעות המוגבלות וטוען כי התקשורת אינה כל יכולה. קיומו של "רעש תרבותי" הקובע כי קיים גורם אנושי המשדר ומפענח את המסר סובייקטיבית.הם יחפשו איך קהל רוסי לעומת ישראלי יקבל את המסר. יחפשו כיצד אותו מסר יתקבל בתרבויות שונות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה